Zowel de kinderopvang als het primair onderwijs zien het als hun taak om kinderen voor te bereiden op een toekomst waarin techniek en technologie een steeds grotere rol zullen spelen. Leerkrachten in het basisonderwijs en begeleiders kinderopvang hebben vaak een 'non-tech bètamentality' en voelen zich niet genoeg thuis in de wereld van techniek om deze wereld in hun reguliere programma op te nemen. De publiek-private samenwerking (PPS) Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie heeft als doel toekomstige werknemers voor de kinderopvang en het basisonderwijs zodanig op te leiden dat zij in staat zijn om kinderen in hun talentontwikkeling in wetenschap en technologie te begeleiden. Zij moeten goed worden voorbereid om de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen en te behouden, inspiratie bieden aan huidige leerkrachten en begeleiders, en de werkdruk voor hen te verlichten. Hierbij gaan we van techniekpromotie naar techniekeducatie. Bij techniekpromotie wordt vaak een beroep gedaan op een welwillende vrijwilliger die techniek komt 'voordoen', hetgeen deprofessionaliserend kan werken, terwijl bij techniekeducatie w&t professioneel wordt benaderd. Om dit te realiseren zijn er 3 lijnen: Leren in de praktijk, Innoveren van de beroepspraktijk en een Regionaal netwerk met techniekfaciliteiten.
Land | Netherlands |
Provincie | Flevoland Zuid-Holland |
Type samenwerking | Mbo-initiatief |
Onderwijssector | mbo |
Sector | Zorg & Welzijn |
Aandachtsgebieden | Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Innovatie van de beroepspraktijk |
Startjaar | 2019 |
E-mailadres | m.visser@rocvf.nl |
Specifiek aanbod voor MKB | Nee |
Projectleider | Maryke Visser m.visser@rocvf.nl |
MRA Circulair en Digitaal in Denken, Leren & Doen |
Is dit jouw PPS/initiatief en wil je iets toevoegen of wijzigen? Vul dan dit formulier in.
Partners | |
Vestigingen |