Doelstelling LUX 038: De maakindustrie in de regio Zwolle en het Deltion College werken in het Publiek Private RIF project LUX 038 samen om studenten dichtbij de beroepspraktijk de vaardigheden aan te leren waar het bedrijfsleven in toenemende mate behoefte aan heeft. De betrokken partners laten het regionale beroepsonderwijs in de sectoren Metaal & metalektro, Hout & meubel en Afbouw & onderhoud nog beter aansluiten op de wensen vanuit het bedrijfsleven. Ook verbeteren zij de toegankelijkheid voor verschillende doelgroepen.
Aanleiding LUX 038: Er is een grote behoefte aan arbeidskrachten die kennis en vaardigheden hebben op het gebied van duurzaamheid, robotisering, digitalisering, automatisering, circulariteit en prefab/modulair bouwen. De snelle technologische ontwikkelingen en innovaties vergen daarnaast andere vaardigheden, zoals samenwerken, co-creëren, sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen, digitale vaardigheden en de juiste focus op een leven lang ontwikkelen. Van toekomstige medewerkers in de drie sectoren wordt steeds meer verwacht dat zij op een veilige manier multidisciplinair, conceptueel en integraal kunnen denken en werken.
Aanpak LUX 038: In de pps LUX 038 slaan het Deltion College en partners uit onderwijs en bedrijfsleven de handen ineen om met elkaar een innovatie-gedreven, multidisciplinaire, inclusieve, hybride en flexibele leeromgeving te creëren, waar alle betrokkenen gezamenlijk toekomstbestendig onderwijs realiseren.
Met elkaar werken we aan de volgende ambities: 1. Het inrichten van een up-to-date, goed onderhouden, inclusieve duurzame leeromgeving van circa 3500 m2 (LUX 038). 2. Het inrichten van een servicebureau met scholingsregisseurs. Dit bureau borgt en creëert werkplekleren met echte opdrachten uit het bedrijfsleven, als onderzoeks- en bedrijfsprojecten voor studenten. 3. In 2026 hebben 480 mbo studenten een (cross-sectoraal) project uitgevoerd. 4. Flexibilisering van het onderwijs wordt verder doorontwikkeld met het onderwijsmodel specialistisch maatwerk (8 modules). 5. In 2026 zijn diverse doorlopende leerlijnen ontwikkeld, waaronder onderzoekend vermogen. 6. Het professionaliseren van onderwijsgevenden vakinhoudelijk, pedagogisch/didactisch en onderzoekend vermogen ten behoeve van hybride onderwijs en maatwerk.
De publiek-private samenwerking LUX 038 bestaat uit zeven partners van FRIS Techcovery, aangevuld met vijf nieuwe partners uit onderwijs en bedrijfsleven. Het samenwerkingsverband is samengesteld uit geselecteerde partners vanuit het onderwijs (vmbo, vo en hbo) en bedrijven uit de sectoren Metaal en Metalektro (maakindustrie), Hout en Meubel en Afbouw en Onderhoud die met elkaar het project uitvoeren.
Land | Netherlands |
Provincie | Overijssel |
Type samenwerking | Mbo-initiatief |
Onderwijssector | mbo |
Sector | Bouw Creatieve industrie High Tech Systems & Materialen |
Aandachtsgebieden | (Praktijkgericht) onderzoek Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Netwerkvorming Verbeteren van het onderwijs |
Startjaar | 2022 |
Projectleider | Arjan Peters apeters@deltion.nl |
Is dit jouw PPS/initiatief en wil je iets toevoegen of wijzigen? Vul dan dit formulier in.
Partners | |
Vestigingen |