In de arbeidsmarktregio staan bedrijven, overheden en onderwijs voor een enorme opgave wat duurzaamheid en circulariteit betreft. Dankzij een groeiende wereldbevolking zijn er tegelijkertijd steeds meer grondstoffen nodig, die nu op een uitputtende manier geproduceerd worden. De huidige afvalstromen moeten van begin tot eind herzien worden. Het opnieuw onderzoeken van en experimenteren met grondstoffen en materialen moet leiden tot nieuwe methodieken en passende businessmodellen. Dit doen we door in eerste instantie drie verschillende grondstoffen (uit afvalstromen) centraal te stellen: textiel, hout en grondstoffen uit de productie van voedsel. De transitie richting een circulaire economie leidt landelijk tot een toename van wel 200.000 arbeidsplaatsen. Hiervoor zijn voldoende goed opgeleide werknemers nodig. Dat is voor arbeidsmarktregio Groningen – een regio met een krimpende bevolking – een grote uitdaging. De regio kent een grote creatieve- en maakindustrie. Deze industrieën zijn beide cruciaal voor de transitie richting een circulaire economie, onder andere vanwege hun innovatiekracht, gebruik en uitstoot van afval en de ketenbenadering. In de circulaire economie in de creatieve- & maakindustrie is naast kwantitatief, kwalitatief sprake van een mismatch. Er zijn nieuwe kennis, vaardigheden en (onderzoekende) houding nodig om een circulaire economie te realiseren. Werknemers beschikken niet over de juiste competenties en het huidige opleidingsaanbod voorziet onvoldoende in de behoefte die door de circulaire transitie zal ontstaan. Dit hangt samen met de inhoud van de opleidingen, de kennis, vaardigheden en competenties van de docenten, de beperkte samenwerking met het bedrijfsleven, de mate van onderzoek en experiment (onderzoekende vaardigheden) en de borging van praktijkopdrachten. We werken aan de volgende programmalijnen: 1. Innoveren van onderwijs: (door)ontwikkelen (nieuwe) modules, werving nieuwe studenten. 2. Hybride onderwijs: opzetten circulaire hub en satellieten, uitvoering en begeleiding hybride onderwijs, werven van opdrachten. 3. Professionalisering van docenten en medewerkers: bewustwording en betrokkenheid creëren, ophalen leerbehoeften, aanbieden scholingsmomenten. 4. Kennisborging en kennisdeling: opbouwen netwerk professionele leergemeenschap, organiseren kennisbijeenkomsten, aanhaken bij lectoraat, opzetten online platform voor kennisdeling.
Land | Netherlands |
Provincie | Groningen |
Type samenwerking | Mbo-initiatief |
Onderwijssector | mbo |
Sector | Creatieve industrie |
Tags | Design Maakindustrie Ontwerpers Mediavormgeving Houtbouw |
Aandachtsgebieden | (Praktijkgericht) onderzoek Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Innovatie van de beroepspraktijk Netwerkvorming Verbeteren van het onderwijs |
Startjaar | 2022 |
Contact: | Marieke Stuurwold (programmamanager) |
E-mailadres | tm.stuurwold01@alfa-college.nl |
Specifiek aanbod voor MKB | Nee |
Social Media | LinkedIn |
Projectleider | M Stuurwold +316-57371329 tm.stuurwold01@alfa-college.nl |
Is dit jouw PPS/initiatief en wil je iets toevoegen of wijzigen? Vul dan dit formulier in.
Partners | |
Vestigingen |